57 |
|
|
D'entre els nombrosos llegats de l'Edat Mitjana, rebuts al seu torn de grecs i romans, es troben les anomenades "arts lliberals", set disciplines que aglutinen tot el saber de l'època, i a les que es dividia de la següent manera: Gramàtica, Dialèctica (a vegades substituïda per la Lògica), Retòrica, Aritmètica, Geometria, Música i Astronomia. Les set arts lliberals van representar la columna vertebral en torn a la qual girava el conjunt de la vida cultural de la societat medieval. I quan diem cultural no ens estem referint a l'activitat intel·lectual i especulativa, tal i com s'impartia en les universitats i centres escolàstics en les més importants ciutats de l'Europa cristiana, sinó també a la pròpia activitat manual i operativa exercida en els col·legis, tallers i corporacions artesanals. En l'Edat Mitja encara no s'havia produït el divorci entre la teoria i la pràctica, l'esperit i la mà, la ciència i l'art. I aquesta imbricació entre l'art i la ciència està clarament assenyalat en el famós adagi: "La ciència sense l'art no és res". Per exemple, en la construcció d'una catedral o monestir es conjuminaven sintèticament l'activitat intel·lectual i la manual: la idea concebuda en l'esperit es plasmava a la pedra gràcies a l'esforç i habilitat de la mà, i això mateix és vàlid per a qualsevol altre ofici o artesania. L'origen de les arts i ciències lliberals es remunta a les escoles gregues i romanes, especialment a les d'Atenes i Roma, sense oblidar la important aportació de la cultura islàmica. S'anomenaven "lliberals" perquè com deia el gran rei espanyol Alfons X el Savi: "quieren totalmente libre de todo otro cuidado y estorbo al que deseaba aprender" és a dir, que es necessitava una plena i total dedicació al seu estudi i investigació. Entre cadascuna de les arts lliberals s'establien permanents correspondències analògiques, fins el punt que una contenia i comprenia les demés. No obstant, això no impedia que fos també un tot perfectament jerarquitzat, una escala que permetia l'estudiant avançar ordenadament i gradual pel camí de la seva evolució interior. |
||
58 |
|
|
En aquest sentit, les arts lliberals estaven dividides en dos grups ben delimitats: el trivium (la triple via) i el quadrivium (la quàdruple via). Al trivium corresponia la Gramàtica, la Dialèctica i la Retòrica, i al quadrivium la Aritmètica, la Geometria, la Música i l'Astronomia. Amb les tres primeres s'aprenia a pensar i raonar degudament mitjançant el coneixement i significat de la llengua (Gramàtica), la coherència lògica de la mateixa (Dialèctica), i finalment, per la seva aplicació al discurs i la paraula (Retòrica), veritables suports i vehicles tots ells del pensament. Només a través del trivium, de les paraules, veus i noms de les coses, es podia accedir a les ciències del quadrivium, que eren superiors a aquelles ja que expressaven, i expressen, un coneixement més essencial i profund. Les quatre ciències del quadrivium es referien directament a l'estudi dels ritmes i dels cicles, de la proporció i la mesura, que com sabem conformen l'estructura prototípica de totes les coses. Al trivium i al quadrivium s'hi afegia a vegades el bivium, que comprenia l'Alquímia i l'Astrologia.
En tot això s'adverteix una herència de la tradició pitagòrica en el si de la cultura medieval i de les societats i agrupacions iniciàtiques. Finalment aquest aspecte cosmogònic de les arts lliberals era el suport mateix que permetia accedir a la realitat ontològica i metafísica. |
||
59 |
NOTA:
|
|
S'haurà observat que la idea d'un treball i d'un rigor estan presents en aquest manual, els quals són fonamentalment intel·lectuals, en el sentit major que hem estat atorgant a aquest terme. Això no obstant, aquesta mateixa concentració rigorosa en els nostres estudis no ens ha d'impedir tractar –a aquesta alçada de l'Ensenyament– d'anar manifestant-nos en el nostre medi d'acord a la mesura de les possibilitats de cadascú. I si bé la Tradició Hermètica posa l'accent en l'aprenentatge individual, aquest pot efectuar-se en grup, sempre que es tinguin la guia i el recolzament d'un eix intel·lectual. En aquest sentit aquesta introducció a la Ciència Sagrada compleix aquests requisits i pot ser presa com a base per al Treball. Segons la promesa cristiana, quan dues o més persones es reuneixen invocant el Sant Nom, el Crist estarà entre ells. D'altra banda s'haurà observat que el Programa comporta una didàctica, val a dir, una estructura ordenada el suficientment mal·leable i rica en possibilitats com per poder ser seguida per diferents temperaments i en diferents àmbits culturals. |
||
60 |
|
|
Hem parlat dels quadrats màgics i d'entre ells del quadrat natural de 9 caselles, o de Saturn (Veure l'apartat Nš 48). Treballarem ara amb els quadrats corresponents als set planetes, prenent-los com a instruments per començar a desxifrar allò inscrit dins d'ells, ja que són tant una síntesi de saviesa, com mapes de la cosmogonia i a la vegada poderosos talismans, o amulets plens d'energies. Donem aquí els quadrats màgics assignats als diferents planetes, també números i lletres de l'alfabet sagrat. Com hem dit el prototípic de tres columnes de costat és atribuït a Saturn, el de quatre a Júpiter, el de cinc a Mart, el de sis al Sol, el de set a Venus, el de vuit a Mercuri i el de nou a la Lluna, en perfecta vinculació amb les equivalències entre astres i sephiroth de l'Arbre cabalístic i les seves respectives numeracions. Tot i que la col·locació dels números en cada casella sembla a primera vista caòtica, ben al contrari aquestes xifres estan col·locades de manera que reflecteixen sorprenentment l'harmonia de l'univers i el caràcter màgic-teúrgic d'aquestes estructures simbòliques, la qual cosa s'observa en el fet de que la suma dels números de totes les caselles horitzontals, verticals i diagonals és sempre idèntica. En el cas del quadrat de Júpiter o quadrat de quatre, de setze caselles, s'observa una perfecció encara més gran ja que també els quatre números centrals, els quatre de les cantonades i els que s'oposen dos a dos en el centre de les horitzontals i les verticals, sumen també 34. Es recomana l'exercici de calcular el valor numèric de les lletres de l'alfabet hebreu que figuren en cada casella i comparar aquest valor amb el número assignat a aquesta casella. Aquest exercici de substituir les lletres pels seus equivalents numerals, prenent com a model el quadrat de Saturn, es podrà anar repetint en els diferents quadrats màgics planetaris que donem a continuació. Es recorda al lector que l'alfabet hebreu es llegeix de dreta a esquerra, i que així cal llegir els valors representats per m és d'un dígit. Recordem aquí que els pitagòrics juraven no només per la Sagrada Tetraktys sinó també pel Quadrat de Quatre. SATURN: Quadrat de base 15, el total de números de les caselles suma 45: JÚPITER: Quadrat de base 34, el total de les columnes suma 136: MART: Xifra de base 65; suma números caselles 325:
SOL: Quadrat base 111. El total de les columnes és 666:
VENUS: Xifra de base 175. Número del total 1225: MERCURI: Base 260. Total suma 2080:
LLUNA: Basat en el número 369. Suma 3321: |
||
61 | EL NOSTRE PROGRAMA: |
|
El nostre Programa té una estructura didàctica circular i per tant, una vegada que s'han seguit les primeres seqüències d'aquesta Introducció a la Ciència Sagrada i s'ha aconseguit lligar amb el seu ritme particular, es pot repassar i rellegir en un ordre diferent. Això no obstant ens interessa com a mètode de coneixement, la comparació i la interrelació de totes les formes tradicionals com a formes d'expressió d'una mateixa realitat que es manifesta al llarg de la Història, i en tota l'extensió de la Geografia. De la confrontació i vinculació entre els símbols tradicionals en surten espurnes i energies que ens fan comprendre molts dels punts que són objecte dels nostres estudis. El Taoisme i la Tradició Hermètica –a més de ser ambdues revelades per una tradició Primordial i Trans-històrica– tenen quelcom en comú que les fa afins: el fet de que no hagin derivat en formes religioses o exotèriques, tal com ha estat el cas del Judaisme, Cristianisme, Islam, o de maneres "quasi" religioses com certes formes del budisme i hinduisme, etc. Ambdues posen èmfasi en l'Alquímia com a realització individual, la qual cosa els atorga un marc de gran amplitud, i no subratllen la via emocional com a forma pràcticament única d'accés a l'espiritual. S'ha dit que aquest últim camí s'ha convertit gairebé en pur sentimentalisme en els temps que corren, i no desemboca en el Coneixement. |
||
|