47 | SOBRE EL TREBALL INTERN
|
|
Li volem suggerir, si és que ja no ho ha efectuat, que realitzi l'estudi d'aquesta Introducció a la Ciència Sagrada per la nit. Al començament del nostre programa és més indicat (encara que de cap manera necessari o imprescindible) realitzar les lectures i meditacions en hores diürnes, en especial pel matí, abans d'enfrontar-se al món profà i quotidià. Si això ha estat així, comenci ara a practicar a les hores nocturnes. Al contrari, si fins ara s'ha exercitat de nit, ha de començar a fer-ho de dia, si més no durant un cert període. En realitat hi ha adeptes que diuen que el treball alquímic s'ha d'efectuar de les dotze del migdia en endavant i n'hi ha d'altres que durant anys laboren només a partir de mitjanit, una vegada han entès amb els ulls ben oberts –en la vigília de matins i tardes– la naturalesa de les seves operacions i estudis. Cal aclarir que no es recomana únicament aquest horari nocturn per la major tranquil·litat que ofereix la nit en la vida moderna i les ciutats contemporànies, sinó per l'energia força que comporta, íntimament lligada al descens a la interioritat de la terra, o aprofundiment de tots els aspectes i nivells de la nostra existència, tal com ho efectua el sol en el seu recorregut, per a renéixer a cada albada, farcit de bellesa. Somiar amb el model de l'univers cabalístic, el nostre Arbre de la Vida Sefiròtic, també representa una molt interessant forma d'assimilació i aprenentatge. Si no li ha succeït encara això últim, faci les seves tasques d'estudi i meditació abans d'anar-se'n a dormir amb la ferma intenció que aquest aflori en els seus somnis. Igualment volem indicar una altra pràctica: comenci a meditar totes les nits de pleniluni que pugui, o les que sigui capaç. Faci-ho sol o amb un altre o altres amics/gues que estiguin realitzant o hagin seguit el Programa. Tingui la seguretat que moltes altres persones a diferents parts del món estan fent el mateix que vostè. Uneixi-s'hi i senti la força de l'energia de la Bona Voluntat, i la plenitud de l'Agartha en acció. Dediqui-hi de 1/2 a 1 hora. Acompanyi'ns en aquestes pràctiques, l'única intenció de les quals és el lliurament complet a un Poder Superior i l'Oració pels nostres germans perduts en la confusió d'un món profà. Carregui les seves bateries i gaudeixi de la Pau del Senyor i d'una vida cada vegada menys opressiva. La lluita per treure'ns els condicionaments que ens marquen i als quals inconscientment obeïm (fent-nos els seus esclaus, quan no els seus còmplices, per temor a destruir allò que suposadament som i a canviar la nostra manera de ser i existir) ha de realitzar-se amb l'asèpsia del guerrer i invocant la gràcia de les deïtats perquè els esperits ens guiïn en l'intricat laberint del destí. El fruit del nostre anhel és la virginitat capaç d'aixecar tot el nostre petit cosmos novament, després de mort a les concepcions caduques, però ara edificant sobre un ordre que hem escollit. Seria possible pensar que la construcció a partir d'un model anàleg al propi univers fos precisament el nostre condicionament. En aquest cas estaríem governats pels númens que assenyalen el nostre camí i l'obediència a les veus interiors seria accedir al seu amor i misericòrdia. Quelcom que sens dubte té a veure amb allò sagrat en detriment d'allò profà signat per la lectura egòtica i literal, o la interpretació psicològica o social, o qualsevulla altra programació cultural, la qual ens fa ser allò que el poder i el medi determinen en la seva ignorància. No hi ha hagut tirania igual, ni tan sols que se li assembli en el seu totalitarisme a allò que es produeix a la societat moderna encara que aquesta ens enlluerni amb la seva tècnica, les seves preteses democràcies i les seves modalitats repressives tan refinades que actuen de forma subliminal. Un món envellit i sense futur, sens dubte. |
||
48 |
|
|
Els Quatre Elements (2). Els quatre elements, o millor, els quatre principis que ells simbolitzen (que constitueixen qualsevol possibilitat de manifestació i per tant, la de tota matèria, donat que aquesta és la combinació d'aquests principis o elements en rotació, alternant-se els uns amb els altres; els quals no són més que l'emanació d'un mateix principi creador universal que pren diferents maneres o formes designades per diferents noms) s'anomenen, com ja sap l'estudiant d'aquesta Introducció a la Ciència Sagrada, foc, aire, aigua i terra. El foc simbolitza el principi radiant que és el més alt de tots. En l'Arbre de la Vida correspondria a Atsiluth, a allò ontològic, o sigui a l'Ésser, i a l'Esperit. És la primera possibilitat de la matèria, l'hàlit espermàtic del sofre capaç de fecundar la potència mercurial, la penetració per la paraula, o sigui la llum pura simbolitzada per aquest principi radiant, materialitzat en allò que significa l'igni, del qual el foc n'és l'emblema. El següent element, o estat de la matèria, és l'aire o energia gasosa i subtil, corresponent a la levitat i inestabilitat del que és emocional, al pla de Beriyah, a la primera construcció d'allò cosmogònic, a la sublimació del que és fluent, a la transmissió de tota possibilitat, al buf de l'aire com a causant de la generositat de les pluges i la generació vegetal, i també a l'ànima superior, la qual està per damunt de la superfície de les aigües. El tercer element és l'aigua, gas condensat, o energia fluent, capaç, com ja s'ha dit, de generar, però també de corroir. Tota matèria és estovada per l'aigua, que igualment sempre troba una llera i que és capaç d'adaptar-se a la forma que li toqui. Correspon al pla de Yetsirah i al perillós i atractiu psiquisme inferior; a les belles i a les arts. També, a una condensació del que és aeri i per tant a una progressiva solidificació, a una transformació d'aquell principi radiant, d'aquella primera emanació que es va expressar per un buf que ara, en coagular-se, es presenta en estat líquid. L'últim element és la terra, que és el receptacle i alhora conté en el seu si els restants principis, elements, o estats de la matèria, i és l'energia solidificada d'aquesta matèria, el summum de la seva densitat i de les seves possibilitats de concreció. Correspon al pla d'Asiyah, a la gran mare, a la potència de l'acte permanent, al que és passiu en continu moviment, a la última manifestació de la perfecció universal, mirall de la perfecció del seu creador. Hi ha un cinquè element que és l'èter, el qual s'acostuma a simbolitzar en el centre d'una roda de la qual irradien els altres quatre principis, i al voltant del qual giren. És doncs el seu origen al qual constantment retornen i l'oculta arrel de tot, un 'motor immòbil' més relacionat amb el No Ésser que amb l'Ésser, emparentat amb Ain i En Soph: amb allò autènticament metafísic, allò invisible, allò inexpressable, allò veritablement desconegut, allò que està per damunt de la corona, la qual encara es recolza sobre el cap, emblema del cos mineral. Aquests quatre elements estan constituïts pels tres principis alquímics: el sofre, el mercuri i la sal, que interactuen constantment entre si com al seu torn ho fan aquests elements entre ells. Se'ls ha volgut comparar amb una roda dins d'una altra roda, o com una roda que fixa dotze possibilitats (3 x 4), el zodíac (veieu Mòdul II, apartat 73). Aquests tres principis com sabem són presents en tota 'matèria' o energia, tant si es presenta aquesta energia en estat radiant com gasós, fluent o de manera sòlida. A aquests tres principis els podem associar amb Osiris (+), Isis (-), i Horus (N), fill d'ambdós, que per tant conté part dels dos, als quals deu la seva existència. Però sobretot, hem de vincular-los amb l'Arbre de la Vida i les seves tres columnes que es van solidificant en quatre etapes successives les quals, tanmateix, coexisteixen en qualsevol matèria, com els quatre nivells o móns de l'Arbre de la Vida coexisteixen entre si.
Hem d'aclarir que tant en el treball hermètic com en l'Alquímia instrumental la labor interna és invertida respecte a les emanacions creatives. Va a repèl, i cal remuntar el riu fins les seves fonts. Per això és que es parla precisament d'un treball. La matèria física ha d'anar-se descartant, del que és opac al que és transparent. |
||
49 |
NOTA: REMEMBRANÇA, CENTRE
I PERIFÈRIA
|
|
Allò que és "antropomorf", com qualsevol expressió del món accessible als sentits, no posseeix cap avantatge especial que justifiqui la prepotència amb què l'home modern visualitza el seu status en el món que li toca, que no és altre que el que recrea amb la seva actitud. Més aviat al contrari, la insuficiència crònica que el fa sobrevalorar allò visible i sensacional (sensació) sobre l'invisible i significant –si és que per algun moment considera això últim– és l'expedient mateix que tanca la porta a la possibilitat regeneradora immanent en el record d'allò sagrat. Aquest mateix gest intern que el tanca en els límits de l'individual –particular– literal, sostingut per l'oblit quotidià que el fa mecànic, amaga la seva filiació original i no permet que el món, del qual ell pot ser-ne centre, se li manifesti com un mandala apte per a revelar-li la seva identitat primigènia, intemporal. Simultàniament, la multiplicitat dels aspectes egòtics progressa indefinidament, com és propi del món de la quantitat. I tanmateix, l'home primordial, incopsable per la història, segueix essent ell en cadascuna de les imatges simbòliques (que mai han estat vanes) d'aquests fills pòstums, nascuts a la individualitat en aquesta dimensió obscura del cicle en la qual l'ésser humà, deslligat dels seus orígens mítics que l'emparenten amb els seus veritables ancestres, resta llançat, per la pròpia naturalesa de les coses, a la perifèria de la roda, a allò més dens i relatiu, essent víctima, com a criatura caiguda, de tot el que podria i hauria d'estar anomenant, coneixent des de la seva font primera. Ara bé, quan l'ésser humà, tal vegada gràcies a una curiositat pregona, o a una melangia encara lúcida, es permet el record d'un passat prototípic, és a dir, d'un origen capaç de ser origen de totes les coses, pot trobar-se amb què no està sol, amb què si bé hi ha quelcom que únicament podrà realitzar ell mateix, escoltant les veus que només se senten en el silenci, també hi ha una veritable família de l'esperit, coneguda no només del passat sinó també del futur, donat que els seus missatges porten la memòria d'allò que sempre va excedir els temps històrics. Aquests reals "ancestres" en el domini del coneixement, és a dir, del veritable ésser, són, per l'ensenyament que formulen, la manifestació variada en aspectes, única en essència, del motor original que, com mestre arquetípic i secret, es projecta en el centre de tots els temps o cicles, als quals fecunda. L'aspiració amorosa d'allò transcendent retorna al món en forma immanent la presència del que és no-dual per la qual és regenerat el Llibre de la Vida, obra que l'esperit realitza quan es reconeix en allò que sempre el va estar revelant. En altres termes, la reunió del que és dispers no s'esdevé només en el món històric i geogràfic de l'home, per la seva remissió a l'arquetípic; el cor del Món, o allò que apareix com a zènit per a un estat de l'ésser com l'humà, no té més aspectes separadors que els projectats des de determinat estat d'existència. En si no és més que la presència real i efectiva d'allò diví. És evident que el fet de poder viure-ho així té molt a veure amb l'anonimat veritable, intern sobretot, en el qual el Si-Mateix no necessita adornar-se amb pronoms personals. El món aparentment ja solidificat i acabat, apte per al consum entrevist per la presó de la ment, resultat d'un arbre sense arrels, talat en un gest d'apropiació típica de l'ego, pot redreçar-se de nou en el record efectiu d'aquells que gràcies al sacrifici reiterat en el Nom d'allò que mai serà accessible als sentits, hauran recuperat el 'sentit de l'eternitat', el qual redimeix qualsevol cicle, que només des del punt de vista 'profà' apareix com abandonat a si mateix. |
||
50 |
ELS ASPECTES DE
L'ANIMA
|
|
Els graus de l'ànima humana, o els nivells de consciència en què es manifesten, són tres, en correspondència amb els móns de l'Arbre Sefiròtic, i tenen per tant tres designacions: nefesh, per a l'hàlit vital; ruah, per a l'ànima interior; i neshamah, per a l'esperit. És molt important recalcar que per a la càbala els tres nivells estan compresos l'un dins de l'altre, però al seu torn tenen els seus propis noms o domicilis. En el treball hermètic l'energia motora desperta, o millor, és despertada, i si és ben conduïda (amb humilitat, paciència i veritat) serà capaç d'estimular a nefesh, el qual al seu torn ens podrà transferir a ruah, al món del psiquisme superior, al punt d'inflamar-lo, i en aquest cas és molt possible que ens obri la porta de neshamah, l'esperit pur. Donarem a continuació aquestes correspondències, graficades en l'Arbre de la Vida. |
||
51 |
|
|
Un dels temes menys compresos entre les concepcions tradicionals és el de les castes degut a la confusió que el món modern (nascut al Renaixement, confirmat als segles XVII i XVIII i efectivitzat al XIX i XX) ha projectat sobre aquest assumpte, confonent-lo amb les seves pròpies problemàtiques, les seves revolucions polítiques i econòmiques, les seves divisions referides a les classes socials (veritables tabús) i posteriorment l'enfrontament d'aquestes, i per tant la ruptura de l'organisme nacional i internacional Tractarem d'aclarir quelcom del tema a la llum del que el lector ja sap sobre el pensament tradicional. Tot i que abans d'abordar aquest equívoc cal allunyar certs dubtes i establir algunes bases necessàries per a la clarificació: a) Res té a veure el tema de les castes amb la divisió contemporània referida a les classes socials, motiu pel qual l'aspirant al Coneixement, encara fill del seu condicionament històric, no té en el seu bagatge d'imatges cap cosa semblant que pugui prendre com a punt de referència; s'aconsella, per tant, no extrapolar informacions i menys encara pretendre jutjar societats pretèrites de les que tot s'ignora amb elements exclusivament contemporanis que hom suposa universals. Per posar només un exemple direm que els homes i dones més poderosos i de més status de l'actualitat, presidents, primers ministres, líders, i encara reis i nobles, poden ser considerats des d'una perspectiva tradicional, o sigui espiritual, com els integrants de la casta més baixa d'éssers mai coneguda en aquest cicle humà d'existència. b) La divisió en quatre castes no és un fet arbitrari o casual, sinó que està en correspondència amb l'ordre natural de les coses i la divisió quaternària de qualsevol manifestació. És, doncs, una realitat d'ordre cosmològic verificable a qualsevol societat i/o cultura. c) Als efectes d'aquest capítol, utilitzarem la terminologia hindú per referir-nos a l'assumpte perquè és la més clara i coneguda, la qual agrupa els homes en quatre conjunts denominats Brâhmans, Kshatriyes, Vaishyes i Shudres. El primer correspon a l'estat sacerdotal o sapiencial; el segon, al guerrer i la noblesa; el tercer, als artesans, comerciants i administradors, i l'últim, als servents. Els nascuts en els tres primers poden renéixer en la Suprema Identitat, poden ser iniciats en els misteris; els qui pertanyen per naixement a l'altre estan destinats a la reencarnació en la roda de les existències, encara que siguin milionaris, caps polítics, artistes d'èxit, o tal vegada precisament per això, tenint en compte la degradació del món que vivim. Es vol fer notar que aquesta separació en castes, o en estats, no només es presenta en la tradició hindú, sinó que és clara a la Xina (i a tot l'extrem orient, i també a l'orient mitjà), a l'Amèrica precolombina, i fins i tot en cultures tribals considerades tan 'primitives' com l'Àfrica negra. En l'organització social de l'Edat Mitjana occidental és evident, herència no només de les concepcions cristianes (el Crist Rei per exemple) sinó igualment de les antigues cultures nòrdiques i cèltiques, i així mateix d'egipcis, caldeus, grecs, i romans. En els hebreus, aquesta és neta entre els reis-sacerdots (o millor sacerdots-reis) i el seguici esglaonat de les seves corts. Seguidament il·lustrarem aquesta concepció amb el símbol del cercle, o de la circularitat, prou conegut pels nostres lectors que ja han treballant bastant amb ell.
Està de més dir que, a aquesta representació, també li corresponen totes les relacions o especulacions que ja hem fet d'ella, tal com se superposen els diferents significats o lectures del símbol. Ara la desenvoluparem en L'Arbre de la Vida:
També en aquest cas la divisió en castes (expressades aquí amb la terminologia hindú) ha de posar-se en relació amb tot el que portem vist del model Sefiròtic. El predomini de tal o qual casta ha de posar-se en relació amb el cicle i el temps històric per una banda; per l'altra, amb la jerarquització o lectura de nivells, o graus de consciència, present a qualsevol realitat. Per finalitzar volem fer referència a una cinquena casta: Hamsa. Aquesta és en veritat una no casta i ha de ser col·locada per damunt de l'Arbre de la Vida. Correspon als éssers no condicionats, o els que havent estat condicionats pel naixement han estat alliberats de la seva determinació. Aquests iniciats són anomenats ativarna, utilitzant sempre la terminologia hindú. |
||
52 |
|
|
Allò que s'entén avui per ciència –la ciència profana– té també un origen sagrat (com totes les Arts Lliberals) que s'ha anat degradant des dels seus començaments, als quals l'observació dels fenòmens naturals revelava el funcionament de la gran màquina del món, manifestada per les estructures de la cosmogonia, que simbolitzava, en última instància, el que estava més enllà d'ella. És a dir, a les lleis naturals com a signes i arquetips d'allò sobrenatural, i com el seu segell en les coses i els éssers, fins i tot l'ésser humà, com ho feia l'alquímia en virtut de la correspondència entre macro i microcosmos. I mereix notar-se que autors com Tycho Brahe, Kepler, Newton (sobretot aquest últim) i un llarg etc. viuen els seus treballs individuals com directament lligats a l'Universal, a la recerca del Coneixement, aventurant-se al límit de les seves possibilitats intel·lectuals inserides en un context metafísic, com a autèntics hermetistes. En termes generals, el món actual ha materialitzat completament els seus supòsits des del Renaixement i s'ha anat solidificant cada vegada més en raó dels esdeveniments cíclics, i això coincideix amb l'aparició de la ciència moderna, o ciència profana. Però els fundadors d'aquesta ciència mai van negar els seus interessos sagrats. Ben al contrari, el que podria ser el seu antecedent més llunyà, Roger Bacon, considerava els fets experimentals com a formes visibles de forces invisibles –la qual cosa fonamenta l'analogia, i per tant la teúrgia– i caldria donar un cop d'ull a la seva obra per advertir els seus interessos. O fixar-se en el ja citat Newton, qui invertiria més temps i posava més interès en les seves investigacions bíbliques que en les seves recerques pròpiament "científiques". La seva llei de la gravetat ens il·lustra sobre les correspondències i per tant sobre la màgia simpàtica, com ell ho sabia, encara que va preferir emetre la seva teoria en termes mecànics. |
||
53 |
|
|
Un concepte línial de l'univers, el temps i l'espai, fa que aquests es visquin d'una manera rígida i fixa, d'acord amb la literalitat d'un pensament només capaç d'albirar allò més immediat del que perceben els sentits. A l'època actual, la ciència ha pres formes gairebé exclusives de mesurament quantitatiu reduint els problemes científics a meres estadístiques, la qual cosa equival a abandonar la recerca de l'essència i les causes dels fenòmens –de qualsevol naturalesa que siguin– per la comoditat de la seva mera descripció i els seus efectes. Desgraciadament aquesta forma de pensar invalida la ciència oficial que encasella empíricament les coses per les seves característiques més superficials sense comptar tampoc els factors de canvi permanent als quals està subjecta qualsevol manifestació, i considera l'home contemporani, completament condicionat pel seu medi i ideologia, com un model universal vàlid per ser aplicat en tota circumstància. El mateix, en realitat, fa amb qualsevol fenomen, així sigui aquest subatòmic o estel·lar, i acaba mecanitzant la seva visió de la vida a tal punt que és incapaç de distingir entre la teoria i el fenomen en si. Ja hem dit que aquesta pretesa ciència oficial no està d'acord amb les últimes investigacions científiques, nascudes moltes d'elles a partir de les teories d'Einstein, però aquestes encara no han pogut transformar l'esquema oficial (veieu Mòdul I, apartat 66). L'univers es troba en permanent moviment i constantment es contrauen i expandeixen sistemes sencers d'estels que configuren galàxies i planetes, els quals, a l'igual que les partícules subatòmiques, conformen diferents sistemes alternatius a velocitats supersòniques. Això en perfecta coordinació cíclica i rítmica amb tots els elements que composen aquest univers viu i en perpètua expansió. Així, en la nostra ignorància, els homes anem com aquells rucs als quals hom sosté per sobre i davant dels seus caps una vara d'on penja una pastanaga, la qual cosa fa que la bèstia camini i corri amb l'afany d'obtenir el seu aliment sense que pugui aconseguir-ho. La Via Làctia és un immens anell de gasos i estels que gira perpètuament sobre els nostres caps com una roda. La matèria física tampoc és inert i passiva sinó que constantment vibra en una ondulant dansa, els patrons de moviment de la qual estan donats per les estructures moleculars, atòmiques i nuclears. Tot això entranya un secret la revelació del qual és l'origen del conjunt. Qualsevol obra parla del seu creador si no hi ha diferència entre l'autor i l'obra. La manifestació és la signatura de Déu i d'aquí ve la gran importància de la Ciència, el punt de partida de la qual és l'experiència, que igualment constitueix la finalitat última del Coneixement. D'allò visible a allò invisible mitjançant l'autèntica ciència. |
||
54 |
|
|
Els diferents esoterismes coexisteixen i són idèntics en essència, mentre que allò exotèric de les diferents tradicions pren formes que les contraposen entre elles. Això és vàlid per a la suma de les diverses formes tradicionals i els seus símbols, ritus i mites. Mentre que allò esotèric és interior i es refereix als principis immutables, allò exotèric posa èmfasi en el que és superficial i múltiple. L'esotèric uneix, l'exotèric divideix (veieu Mòdul I, apartat 2). Tot això és notori a les tradicions hebrea i àrab, avui tan contraposades en l'aspecte material, la qual cosa es tradueix en odis i diferències religioses, socials, econòmiques i polítiques. Això no obstant, les arrels i fins i tot el tronc són comuns per ambdues tradicions malgrat les diferències de les flors i els fruits, i els iniciats i esoteristes de les dues (sufís i cabalistes) es refereixen no només a un mateix Ésser i a una idèntica i Suprema realitat, sinó que els seus mètodes per apropar-s'hi són nítidament similars. Afegirem que els esoteristes d'ambdues tradicions han estat i són perseguits per l'exoterisme oficial i religiós. En els alfabets és patent aquesta identitat, i assenyalem des d'ara la profunda analogia que existeix entre ells, exceptuant que l'alfabet islàmic té 28 lletres, però es correspon perfectament amb l'hebreu (algunes d'aquestes lletres són pràcticament iguals). Per altra banda a cada lletra li correspon un número i es fan càlculs anàlegs en ambdues llengües respecte al valor dels signes. El Nom Suprem té quatre lletres tant entre els jueus com entre els àrabs, les quals són posades en relació amb els quatre elements, els quatre punts cardinals, les qualitats del poder diví, etc. El magne testimoni de l'islam (la shahadà) es composa de quatre paraules, set síl·labes i dotze lletres, tal com expressa també el Sefer Yetsirah. La creació es considera com un llibre del qual les criatures en són les lletres. L'univers és una escriptura, un discurs provocat per l'expansió del Verb, la qual cosa configura el llibre del món. Per això, tant l'Alcorà com la Bíblia són textos sagrats reveladors que expressen la totalitat del cosmos, essent susceptibles de ser llegits de diferents maneres jerarquitzades i ocultes que manifesten de forma real l'Esperit Suprem. Els especialistes islàmics dedicats a la ciència de les lletres (els hurufis) donen enorme importància a l'Alif, primera lletra de l'alfabet, valor u, ja que d'ella deriven els principals noms. Les lletres, com el llenguatge, són els atributs de l'essència divina i són immanents a totes les coses, ja que són la materialització de la Paraula, Kalimat Allah i el seu discurs creador. El nom, composat de lletres, significa veritablement la cosa anomenada i per tant la revela (kashf). És al nom on es manifesta conscientment aquesta escriptura divina, de la qual, per altra banda, ell n'és un signe. L'escriptura és un exemple evident del misteri de l'ésser i una graficació permanent de la més alta activitat de la ploma del Creador, el qual s'expressa també per la paraula, el llenguatge, el nom, i sobretot, pel so, que els antecedeix. Des d'aquest punt de vista l'estudi i la lectura de qualsevol text sagrat o veritablement esotèric no són absolutament endebades, sinó que tal text, tot manifestant-se en si i per si la potència generadora, no pot deixar de ser –per a aquell que s'hi obri– autènticament transmutador i constituir, de fet, una gnosi. Això és patent a la Tradició Hermètica on el llibre és el vehicle per excel·lència. |
||
|